maanantai 29. lokakuuta 2012

Ei niin onnistunut, ensilumi vaellus

Lauantai aamuna startattiin tosiaan pienelle vaellus retkelle. Tarkoitus oli jättää isot kilometrit muihin vaelluksiin ja katsoa miltä tuo pakkasessa liikkuminen ja yöpyminen tuntuu. Alunperin ajateltiin että menisimme Tampereen Seitsemiseen, mutta koska sieltä ei löytynyt sellaista sopivan pientä lenkkiä tähän tarkoitukseen, niin päätimme sitten lähteä Repovedelle jossa juhannuksena jo olimme.
Lähdimme kuitenkin eripaikalta ja kävelimme erireitin ihan loppua ja majoituspaikkaa lukuunottamatta.
Ruokatauko pidettiin Kirnukankaalla.

Matka oli siis lyhyt ja kävelimme sen yhdellä ruokatauolla. Oikeastaan tuo oli tuollainen puolikas yhden päivän matkasta, koska oltaisiin ehditty vielä takaisin autollekkin ennen pimeää jos oltaisiin niin haluttu. Ilman rinkkoja tehtiin vielä 2km veden haku reissu jolloin päivän kävely määräksi tuli 7km rinkkojen kanssa + 2km ilman.

Ihan hirveästi ei muiden kengän jälkiä näkynyt.
Vaatetus oli molemmilla juuri sopiva vaelteluun ja ruokatauoillakaan ei tullut kylmä, kun vähän tiukempaan veti takkia kiinni. Yö ei mennytkään sitten ihan nappiin, koska molemmille taisi tulla vähän yllätyksenä kuinka kylmä teltassa tulee olemaan.
Kummankin makuupussit oli vähän liian kevyitä tuollaiseen -3-5 asteen pakkasiin. Lisäksi olisi voinut olla vähän paksumpaa makuualustaa koska tuntui että maasta tuleva kylmyys tuli sitä kautta hiukan läpi.

Uni ei meinannut tulla koska oli kylmä, varsinkin mulla kevyemmästä makuupussista johtuen. Boostasinkin lisää sukkaa ja vaatette moneen otteeseen ja silti oli hiukan vilu kokoajan. Kiroiltiin tilannetta kaksi äänisesti pariinkin otteeseen, mutta lopulta molemmat saivat unenpäästä hetkeksi kiinni.
Ennen telttaan menoa vedettiin pieni jumppatuokio että kroppa olisi mahdollisimman lämmin kun makuupusseihin ryömitään. Hyvä lämpö tulikin vähän bulgaarikyykkyjä sekä vatsoja vedellessä, mutta kyllä se sitten teltassa nopeasti katosi.
Nukuttiin n. 2tuntia jonka jälkeen molemmat olivat sen verran kypsiä paleluun että päätettiin tehdä muutos suunnitelmiin.

Jokin lämmitin olisi ollut telttaan kiva.
Ei muuta kuin vaatteet päälle ja ulos nuotiota sytyttelemään. Kun pakkasen jäädyttämät puut oli saatu sytytettyä niin aamupalaan tarvittavat vedet kiehumaan ja ei muuta kuin syömään.
Ja jottei todellisuus unohdu niin menimme suht aikaisin nukkumaan koska pimeä tulee metsään jo noin puoli7 kesäaikaa. Pienen unen jälkeen olimme syömässä jo aamupalaa klo 3.00 talviaikaa.
Aamupalat naamaan ja teltaa sekä muut kamat kasaan. Hiukan vielä poltettiin puuta nuotiossa jonka jälkeen sitten lähdettiin yövaellukselle, kuun valossa.
Reitiksi katsottiin suorin ja selkein reitti ja sitten vaan jalkaa toisen eteen.
Mitään taskulamppuja ei käytetty kävellessä vaan mentiin ihan puhtaasti kuunvalon voimalla.
Taisimme lähteä matkaan aikatasan pilkun aikoihin eli klo 4.00.

Nyt vielä valoisaa

Nyt vähän pimeämpää
Yövaellus oli vielä edellistä päivääkin lyhyempi, vain n. 5km. Mutta koska tulomatkasta ei ollut ajallisesti vielä hirveän pitkää aikaa niin kaikki kävelyt tuli tehtyä 24tunnin sisällä. Yhteensä n. 14km.
Autolle päästyä kamat vaan kyytiin ja ikkunat jäästä auki, jonka jälkeen lähdettiin ajelemaan kohti kotia. Siinä sitten vähän reittiä arpoessa meni aikaa, mutta pois metsästä silti löydettiin ja kotiin päästiin juuri sopivasti aamulla.
Parit sunnuntaiaamun lenkkeilijät ja sauvakävelijät olivat jo lenkeillään, kun me taas olimme matkalla kotiin nukkumaan. :)
Vähän kamojen purkamista, jonka jälkeen nukkumaan. Heräsin klo 14.00 ja sen jälkeen en tehnyt juurikaan muuta kuin katsonut pari elokuvaa ja vähän purkanut rinkkaa.

Maa oli jo jäässä...
...fiilis silti hyvä...

....ja maisematkin Repovedellä kunnossa.
Ei mennyt reissu siis ihan nappiin, mutta ihan hauskojankin muistoja tuosta jäi. Kahdetaan juttelu pelkän nuotion valon ääressä, sekä kevyet vaellukset niin päivä ja yö aikaankin olivat kaikki tosi hienoa ajanvietettä. Ainut miinus tulee yön palelemisesta. Tuo on sellainen miinus että seuraava vaellus tehdään vasta keväällä ja katsotaan kyllä ennen sitä tarkasti nuo yöpymis kamat kuntoon teltasta makuupusseihin ja alustoihin.
Molemmilla oli rinkat joiden painoa ei valitettavasti saatu mitattua, koska kotoa ei löydy vaakaa. Kuitenkin tuo oma kokonaisuus oli jotain reilu 15kg. Rinkka itsessään jo painaa alumiinirunkonsa takia jonkin verran ja siihen päälle vielä trangiat, vaatteet, pakit ja teltta. Kivasti se tuolla selässä silti roikkuu. :)