torstai 1. elokuuta 2013

Reilimatkan yhteenveto eli matkailublogin jäähyväiset (pitkä!)

Noniin nyt laitetaan piste matkailublogille vetämällä yhteen koko parin viikon reissun antimet. Vaikka blogi pitäisi jokin treeniblogi ollakkin niin sen verran kuitenkin taivutaan päiväkirja tyyliin että ehkä nämä matka terveiset on parempaa antia kuin pelkkä parin viikon hiljaisuus?

Reissu alkoi siis lennolla Pariisiin joka oli ensimäinen kohde. Meno ja paluu lennot oli varattu mutta majoittumiset sekä tarkat suunnitelmat reissusta olivat vaiheessa. Vain jonkinlainen raaka suunnitelma siitä että missä oltaisiin milloinkin ja missä järjestyksessä. Aikatauluhan muuttui matkan aikana monta kertaa ja juuri täman takia mitään sitovia varauksia ei tehtykkään. Matkat taittuivat junalla joiden käyttöön oli ostettu 15päiväm railway passi eli paikallisliikenteellä vapaa liikkuminen ja erikoisjuniin alennetut hinnat jos paikkoja vapaana.

Pariisi 15 - 17.7

Ensimäinen etappi. Ohjelmassa oli lähinnä Pariisin perus nähtävyyksien bongailua ja muuta yleistä kaupunki vaeltelua sekä kuvien napsimista. Ranskikset olivat pieneksi ihmetykseksi erittäin ystävällistä kansaa vaikka vään muuta kuuleekin. Tietysti osittain auttoi se että pystyimme kommunikoimaan hiukan ranskaksi, mutta kyllä paikalliset tulivat tarjoamaan apua ennen kuin ehdimme edes suutamme avata. Bistroja ja muita ravintoloita oli runsaasti ja niiden hinnat eivät olleet taivaassa ja hinta laatu suhteelta hyviä paikkoja löytyi kun vähän jaksoi kävellä ja etsiä.
Pariisissa on melko mahdotonta kulkea ellei hommaa metro, ratikka korttia, mutta onneksi tämä vapaan käytön kortti taisi maksaa vain vajaat 30e 48tunnille. Hotelleitakin löytyy moneen makuun ja hintoja on laidasta laitaan. Pariisista köytyy videoterveiset

Annecy 17 - 18.7

Annecyyn saavuimme Lyonin kautta menneellä junalla keskiviikko iltana. Olimme siis Pariisissa yhden illan ja kokonaisen päivän ja vietimme keskiviikosta vajaat 8tuntia junassa, matkaten juuri Pariisista Annecyyn. Luoti junan reilaaja paikat olivat täynnä joten kyyti olisi maksanut reilut 70e joten valitsimme hitaan mutta ilmaisen vaihtoehdon ja vietimme keskiviikon junassa.
Illalla Annecyssä ilam hotelli varausta ja vielä kaiken lisäksi tour de france oli tulossa paikkakunnalle joten trikoo pyöräilijät olivat täyttäneet melkeinn kaikki hotellit. Tihkusateessa suunnistimme siteen hotellien osoitteilta toisille ennen kuin yli tunnin pyörimisen jälkeen löytyi huone yhdeksi yöksi.
Seuraava päivä menikin sitten Annecyssä pyöriessä ja niin kuin normaalistikkin päivät reissussa, kävelimme pitkät matkat ja hurjan määrän kilometrejä, ihmetellen ja kuvaillen maisemia. Annecy oli hiukan tuollainen porvarikaupunki jossa oli kyllä hurjan hienot maisemat niin kaupungisse kuin sen ympärilläkin. Ei slummeja tai ghettoja vaan todella siistiä ympäri kaupunkia.
Yksi reissun parhaista kohteista ehdottomasti. tulimme siis keskiviikko itana ja lähdimme torstai iltana kohti Grenobea vietettyämme ensin päivän Anecyssä pyörien. Annecystä löytyy video.

Grenoble 18 - 19.7

Grenoblessa ei sitten tehty juurikaan muuta kuin nukuttu. Pelkkä välietappi siis Annecyn sekä rannikon välillä. Tulimme suht myöhään torstaina ja lähdimme perjantaina aamulla eteenpäin.
Matka hotellille taittui kaupungin läpi ja nopealla silmäyksellä Grenoblen keskusta ei ainakaan näyttänyt järin viehättävältä.

Nice 19 - 21.7

Pinoinen pettymys oli tämä Rivieran kultti kohde. Eikä tämän pitänyt olla hienoa ja siistiä välimerellistä maisemaa isoine rantoineen ja katuineen? Juna-aseman seutu oli karua ja epäsiistiä sekä oikeastaan pääkadun ja sitä ympäröineiden teiden lisäksi koko kaupunki. Eli siis pääkatu + sitä ympäröineen korttelit + rannan alue oli siistiä, muuten melko karua seutua. Rantaviivaa oli mutta rantakadusta veteen oli ehkä 30m joten aika laiha se beachi oli. Paikkana kyllä pettymys joten emme yhtä päivää enempää halunneet siellä viettää.

Monaco 21.7

Teimme Nice päivän jälkeen päivä reissun Monacoon. Siellä emme majoittuneet johtuen "yllätys yllätys" hinnoista lähdimme heti aamulla liikkeelle ja heitimme laukut säilytykseen nice asemalle koska monacossa tätä mahdollisuutta ei ole. Puoli tuntia junalla ja kävellen marmoristakäytävää pitkin Monta carlon satamaan. Tälläinenhän sen Rivieran piti olla... Hulppea, siisti, öky, kuuma ja rikas eli kaikkea muuta kun matkaajat. ;)
Monacossa oli kyllä aikalailla kaikkea, sillä sataman ja sen laivojen ulkopuolelta löytyy myös luontoa, puhumattakaan sitten rakennuksista ja muista uimista puitteista. Hintataso oli Monaco tyyliä, mutta edullisia ruokapaikkoja silti löytyi. Kaliita autoja oli melkoinen kasa koska 6tunnin reissun aikana niitä näkyi yli 1kpl per tunti eli tarkalleen 8. :D
Junalla takisin Niceen hakemaan laukut asemalta josta sitten matka jatkui kohti Grenoblea, kulkien Monte carlon aseman ohi. Laukkujen säilytyksen takia joutui siis menemään junalla edes takaisin.

Genova 21.7 - 23.7

Genovasta piti tulla meidän rantakohteemme koska Nice petti sen verran pahasti. No tiedot oli sen verran ohuet että vasta paikapäällä selvisi että Genova on satamakaupunki.juna-aseman seutu oli taas melko epäsiistiä ja jouduimekin kevelemään 5 - 10min hotellilta ennen kuin pääsimme siistimmille alueille. Satama alue oli kyllä ihan hieno ja näkyi että se on kehityltä suht vastikään. Genovasta meinasi jäädä vähän huono maku koska näimme sen verran sitä epäsiistiä ghettoa ympärillämme. Kuitenkin kävely keskustaan osoitti että Genova on ihan hieno kaupunki kaikenkaikkiaan vaikka tuota huonompaa aluettakin löytyy jonkin verran. Omalaatuisen paikan Genovasta tekee erittäin kapeat kadut jotka välillä vaikuttavat enemmän labyrinthiltä kuin kaupunki verkostolta.
Koska Genovassaei sitä beachiä ollut niin matkasimme junalla puoli tuntia läheiseen Recco nimiseen kylään jossa beachi löytyi. Suola tasapaino kuntoon merestä vahiingossa juomalla ja väri kuin ravulla auringonoton jälkeen. No okei, en palanut koska koko päivää ei palamisen takia rannalla löhötty. Junalla takaisin Genovaan nukkumaan ja seuraavana aamuna eteenpäin kohti Milanoa.

Milano 23 - 27.7

Milanoon lähtiessä fiilikset sukelsivat pientä aallonpohjaa sillä Monacoa lukuunottamatta tuo Riviera ei ollut kyllä sitä mitä odotettiin. Itseäni pelotti jos Milano floppaa samalla tavalla sillä itse sitä kohdetta paljon odotin. jo juna-aseman koko ja komeus lupaili onneksi paljon. Asemalta löytyy paljon palveluita ja se on iso mutta italialaisten työntekijöiden palvelulttius oli kyllä surkeaa. Ranskikset kyllä tällä saralla veivät tämän otannan perusteella spagetteja 100 - 0.
Milanon juna-asemalta hortoilimme ja koitimme löytää oikeaa bussi yhteyttä kohti hotellia, joka ei ollut tällä kertaa juna-aseman läheisyydessä. Turhaa kävelyä ja helteessä hikoilua ennen kuin bussipysäkki löytyi. Pysäkiltä jatkoimme siihen suuntaan josta olimme tulleet. :D
Hotelli oli hyvä ja osoittautui hinta-laatu suhteeltaan parhaaksi koko reissulla. Työntekijöillä (3 paikallista miestä) oli jokin suonen veto päällä muihin italiaanoihin verrattuna sillä nyt oli kohteliaisuus ja palvelu alttius kyllä tapissa. Huippu mesta..!
Aluksi piti olla 2yötä, mutta koska nähtävää riitti ja hotelli oli hyä otimme yhden yön lisää.
Ensinmäinen päivä meni San sirolla pyörähtäessä jonka jälkeen suuntasimme hotellin kautta keskustaan pyörimään ja nähtävyyksiä katselemaan. Paljon nähtävää..

Como 25.7

Toisena päivänä suoritimme paivä reissun Como järvelle eli aamulla junalla sinne ja illalla takaisin Milanoon. Como lukeutuu omiin suosikki kohteisiini. Käveltävää ja nähtävää on paljon, joskaan ei mikään shoppailijan paratiisi. Järvi ja sen ympärys on erittäin näyttävää ja alue on siistiä. Hinnat olivat pienessä kyllässä suht kovat joten päiväreissu oli hyvä idea. Comosta on videoterveiset.

Milano 23 - 27.7

Seuraavana päivänä koluttiin sitten Milanon keskustan kauppoja.
Illalla tarkasteltiin Sveitsin hotelli tarjontaa ja hintojen ollessa melko korkeat ja ei taidettu oikein edes saada tarkkaa ajatusta siitä mihin mentäisiin niin hommat jäivät vähän auki kun nukkumaan mennessä ja seuraavana aamuna olisi Milanosta check out. No aamulla respaan kysymään että onko mahdollista olla vielä yksi yö ja sehän kävi, joten alkuperäisen 2 sijaan Milanossa oltiinkin sitten 4yötä. Tämä toinen täysi Milano päivä meni sekin kaupoilla keskustan toisella ostoskadulla, mutta vähän kevyempi setti kun eka ostospäivä joka imi lähes 40asteen lämmön takia kyllä tehokkaasti mehut.

Bern 27 - 30.7

Koska hotellit olivat kalliita päädyttin menemään paikallisten ihmisten nurkkiin nukkumaan. Vähän kuin sohva surffaus mutta hiukan organisoidumpaa. 60euroa maksettiin yöltä ja sillä hinnalla saatiin oma huone ja käyttö oikeus muuhun kämppään sekä hiukan aamupala leipääkin. Talon asukkat olivat viikonlopun poissa joten koko kämppä oli oikeastaan vain meidän käytössä. Ihan hauska kokemus tuokin vaikka ihan en kyllä saanut rentouduttua muiden nurkissa.
Kaksi täyttä päivää meni oikeastaan Bernissä joen varrella hengaillessa ja lukiessa sekä tietysti virran mukana kelluessa. Paikallisilla kun oli tuollainen jatkuva kaljakellunta käynnissä ja kun itsekin pienellä kellukkeella tuota kellumista kunnolla kokeilin niin melko hauskaahan se kyllä oli. Bern oli kyllä Annecyn sekä Comon ohella reissun parhaita paikkoja.
Kelithän olivat olleet koko reissun siellä 30 päällä joten suunniteltu kävely Interlakenissa vaihtui hyvin nopeasti joen rannalla rentoutumiseen koska reissun aikana käveltyjä kilometrejä oli jo tullut enemmän kuin uskallan edes kuvitella.
Kaksi päivää siis rentouduttiin joen rannalla ja kolmannen aamupäivästä suunnattiin katsomaan ihan Bernin keskusta, pienen sateen, saattelemana ja parin tunnin pyörimisen jälkeen kamojen haku majapaikasta ja junalle lähtö ja nenä kohti Zurichiä, reissun viimeistä kaupunkia. Bernistä video.

Zurich 30.7

Ensimäinen ilta meni oikeastaan siinä kun ensin eksyttiin majapaikkaan ja sen jälkeen kaupasta iltapalaa ja kylpyammeesseen makoilemaan. Monet syömiset, varsinkin aamu sekä iltapalat hoidettiin niin että haettiin normaalista kaupasta ainekset ja syömistä koska tällä keinoin säästi mukavasti rahaa. Ainoassakaan hotellissa emme ottaneet aamupalaa koska ne olivat tyyriitä, mutta Milanon hotellissa se sisältyi suht edulliseen huoneen hintaan ja Bernissä oli siis leipää tarjolla.
Reissun viimeinen päivä meni zurichissä pyöriessä. Aikaa oli ihan mukavasti koska lento lähti vasta klo 19.00 paikallista aikaa.
Kamat säilöön juna-asemalle ja keskustaan. Joitakin kauppoja sekä ihan nähtävyyksiä siis se päivä. Sitten kamat asemalta ja junalla lentokentälle josta lento Berliinin kautta Helsinkiin.
Perillä Helsingissä noin puoli 1 yöllä ja himassa hiukan ennen 2yöllä.

Reissussa meillä oli pieni plääni että koitettaisiin näyttää mahdollisimman vähän turisteilta. :D Niin ei olisi ainakaan niin selvä varkauden kohde. Jätimme siis korkea vartiset tennis-sukka ja sandaali yhdistelmät himaan (muuten kyllä kovassa käytössä ;)) sekä nahkaiset vyölaukut. Tietysti usein junasta hotellille tai toisin päin liikkuessa matkalaukku paljastaa paljon ja muuten kierrellessä kädessä oleva kamera. Pariisissa tultiin apua antamaan ilman että kysyttiin eli yritys meni siellä ainakin pieleen, mutta Italiassa ja Sveitsissä puhuttiin usein paikallista kieltä ensi ja tultiin jopa muutamaan kertaan kysymään ohjeita. Eli välillä on jopa onnistuttu.

Tärkeitä asioita matkalla oli muutamat tietyt asiat ja esineet:
- Ipad tai hyvä kännykkä mikä ei paina paljoa mutta pystyy hyvin selata juna sekä hotelli juttuja.
- Olisi hienoa jos dataa voisi käyttää myös ulkomailla eikä tarvitsisi metsästää aina Wifi alueita.
- Hyvä reppu tai laukka. Jos kamaa on enemmän tai päivällä kävelee pitkiä reissuja niin reppu. Omat hartiat on melko jumissa ja tukossa laukusta, mikä kyllä näyttää paremmalta kuin reppu. :)
- Jokin hyvä pikku lompakko tai vastaava johon saa luottokortin henkkarit ja tärkeät kortit sekä rahaa. Itselläni oli metallinen joka meni huomaamattomasta etutaskussa. Reilipassi ja passi sitten laukussa tai lukitussa matkalaukussa hotellihuoneella.
- Hyvät kengät jotka hengittää sekä kello, aurinkolasit, kamera ja tälläiset selvät jutut.
- Isoissa kaupungeissa kannattaa hommata aina kortti jolla saa käyttää julkisia vapaasti. Eivät ole todellakaan kalliita jos vertaa kertalippuihin. Metroja ei monissa piakoissa voi käyttää pummilla tosin kuin ratikoita, mutta eipä tarvitse pelätä tarkastajia kuin on maksanut muutaman euron. Esimerkiksi Milano 48h vapaa käyttö alle 7e.
- Käteistä aina jonkin verran mukana koska aina ei välttämättä kortit toimi kuten esimerkiksi kävi Milanon asemalla jonka takia meinattiin myöhästyä junasta.
- Kartta sekä jotain ajan vietettä juna matkoille kuten musiikkia ja pari pokkaria. Itse en ole mikään hirmu lukija mutta luin kaksi pokkaria ja ehdin aloittaa kolmannenkin matkan aikana.

Lopuksi vielä reissu paikkakuntien karkeat arvostelut:

Pariisi +, Annecy +++, Nice -, Monaco +, Genova +, Milano ++, Como +++, Bern +++, Zurich ++

Kiitän jos jaksoit lukea koko kirjoituksen, pahoittelen kirjoitusvirheitä sekä sitä että edes murto osaa tapahtumista ei saa mahdutettua tekstiin.